Мета: ознайомити учнівзі святом Покрови, пробуджувати пізнавальні
інтереси до історії української культури; сприяти примноженню родинних і
національних традицій.
Оформлення: на сцені — сільська хата,
тин, стіл, накритий вишитою скатертиною, підсвічник зі свічками, осінні квіти.
Учасники одягнені в українські костюми.
Учень: Осінь... Як чудово ця пора року описана багатьма
поетами й письменниками.
«Золота осінь...Ах, як не
хочеться листу з дерева падати — він аж ніби кров'ю з печалі налився і
закривавив ліси.
Учень. А ось вірш Леоніда
Ржепецького:
Осінь у задумливій красі,
Золотом покриті небосхили,
Ми йдемо по вранішній росі.
І дерева віття нахилили,
Вдалині курличуть журавлі,
Відлітають в теплі небокраї,
Залишивши на своїй землі
Пісню туги і прощання зграї.
Учениця: Зосеніло...
Покрова Пресвятої Богородиці — Мати Свята Покровонько. Селяни звезли збіжжя до
комор. Навіть у найбіднішій родині з'являвся хоч маленький, але достаток.
14 жовтня. Вважалося, що віднині
починається зима: «На Покровудо обіду
осінь, по обіді — зима». Це був перехід від осені до зими.
Християнське свято Покрова Святої
Богородиці запроваджене у Візантії на згадку про чудесне визволення
Константинополя від сарацинів.
А є іще й така легенда. 911 року у
Греції лютувала хвороба, від якої помирала сила-силенна людей. Умирали багаті й
бідні, дорослі й діти. Тривога і страх панували в людських серцях, смертельна
тривога — не було спасіння на землі серед страшної моровиці, не було до кого
звернутися, лише — до Господа. І люди з плачем звернулися до Бога.
Та Господь знав, що цю страшну кару
люди заслужили. І мовчав. Тож вони просили Діву Марію, аби благала коло
престола небесного про припинення кари.
А що молитва її була щирою, від душі,
вона не залишилася без уваги. Ця молитва проходила в церкві, у Константинополі,
у соборі Пресвятої Богородиці, де була покладена чиста риза Діви Марії. Тоді
вона з'явилася святому Андрію та його учневі Єпифанію в оточенні янголів і
святих.
Божа Мати молилася за народ, тримаючи
в руках розпростертий омофор, яким покривала людей.
І велике диво сталось у Цар-Граді:
заступництво Діви Марії припинило велике лихо. І сталося це 1 жовтня за старим
стилем, 14 — за новим. І в пам'ять цього дива встановлено щорічне святкування
свята, яке названо Покрова Пресвятої Богородиці.
Це той день, коли народ спільно
возносить свої гарячі молитви до Пресвятої Діви Марії і просить її заступництва
перед Богом...
Учень. В Україні свято Покрови мало
велику популярність. Із ним пов'язано чимало народних повір'їв, прикмет,
приказок, прислів'їв.
Господарі в цей день примічали
погоду: якщо вітер віяв із півночі — зима мала бути холодною і з великими
снігами; якщо з півдня — теплою.
У народі казали: «Свята Покрова землю
вкриває де листом, а де — сніжком».
Відліт журавлів до 14 жовтня віщував
ранній холод, а пізніший відліт — зима не квапитиметься.
Учениця. З Покрови господарі починали
робити загати коло хат, затикували мохом стіни, давали лад і господарським
приміщенням. На Покрову перший раз розпалювали печі дровами з вишні або яблуні,
примовляючи: «Свята Покрово, покрий нашу хату теплом, а господаря добром».
Вважалося, що віднині в хаті всю зиму
буде тепло.
Учень. На Покрову згодовували худобі
останній сніп вівса і тримали її в хаті. А зерном із цього снопа годували
курей.
«До Покрови давали молоко корови, а
по Покрові пішло молоко в роги корові», «До Покрови думай про нашу корову».
Учениця. До Покрови закінчується
оранка, сівба, господарі ховали на зиму плуги, борони. З'являлася можливість
трохи перепочити від безперервної виснажливої праці: «Як прийшла косовиця, то й
жінка кородиться», «Як прийшли жнива, жінка як нежива, а як прийшла Покрова, то
й жінка здорова».
Учень. Хто не встигав засіяти озимину
до свята, про такого говорили: «Хто сіє на Покрові, той не має що дати корові».
Звертаючись із проханням, промовляли: «Покрово-Покрівонько, постели скатерку
біленьку, не дай довго вороні крякати і ногам по болоті ляпати!»
Учениця. В Україні поширений апокриф
про допомогу Богородиці будівничим Києво-Печерської лаври. Нібито 39 днів і
ночей клали стіни лаври монахи, а вони щоразу входили в землю. На сороковий
день прокинувся старець печерський Феодосій і сказав братії: «Ходімо
подивимося, якщо й сьогодні немає стін на землі, то покинемо будувати, —
значить Богу це не вгодно».
Вийшли вони надвір і побачили: стіни
на місці. А на небі — Богородиця, яка каже їм:
«Це я молила Бога, щоб стіни в землю
не входили, щоб легше вам було будувати. Зводьте дах, робіть дзвіницю, і тоді
стіни із землі вийдуть».
Так і сталося.
Учень. Тому, коли починали будівництво хати,
намагалися закінчити до 14 жовтня, щоб до свята увійти під дах — покров: «Тоді
Покрова покриває всіх у новій хаті покровом, і всі нечисті духи щезнуть із
хати, і весь рік буде спокійно». Через те й закликали Покровительку в кожний
дім: «Покрово, коханко, ходи до нас у хатку. Будеш ти співати, та й нас
звеселяти».
Учень: Свято Покрова й нині відзначається по всій Україні.Правиться служба
в соборах і церквах. Коли князь Ярослав Мудрий 1036 року розбив печенігів – то
з вдячністю до Бога і Пресвятої Діви Марії побудував у Києві собор Святої Софії
і храм Благовіщення на Золотих Воротах.
Указом Президента 14 жовтня в
Україні відзначається і як День українського козацтва. Як покровительку і
заступницюМатір Божу Покрову шанували
козаки, закладаючи церкву саме на часть цього свята.
Учениця. Із настанням
Покрови в селах розпочиналися сватання та весілля. Тому на Покутті дівчата із
самого ранку бігли до церкви і ставили святкову свічку, бо вірили: котра перша
поставить її, та скоріше заміж вийде.
Учень. На Полтавщині відданиці
молилися: «Свята Мати Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не
зостатися дівкою». А на Поділлі молилися так: «Свята Мати Покровонько, завинь
мою головоньку, чи в шматку, чи в онучу — най ся дівкою не мучу».
Наддніпрянські дівчата просили: «Свята Мати Покровонько! Покрий землю сніжком,
а мене молоду хусткою!»
На Харківщині проголошували:
«Покрівонько, Покрівонько! Покрий мені голівоньку, Щоб я жінкою була, Щоб я
весело жила. З чоловіком молоденьким, 3 дитяточком веселеньким!»
На Поділлі свої прохання-молитви про
заміжжя дівчата висловлювали в іншій формі, дотепно, з гумором: «Свята Покрово,
почорніть мені брови, а личко біле єсть, якби іще був мені й тесть». Або:
«Сякий-такий, аби був, аби хліба роздобув».
СВАТАННЯ
"Свята Покровонько, накрий
мою головоньку...”
Ведуча: З Покровом колись на
Україні були пов’язані дівочі мрії і сподівання, бо вона покровителька жіночої,
а більш всього – дівочої долі. Дівки чекали сватів і молилися: "Свята мати,
Покровонько, накрий мою головоньку, хоч ганчіркою, аби не зісталася дівкою”
Дівчина: А мене моя бабуся
навчила так молитися і приказувати:
Свята Покровонько,
Покрий мою головоньку
Оце осінню.
Хоч і драною хустиною,
Аби з хорошою дитиною,
Щоб із сторони.
Щоб свекорко як батенько
До мене були,
Свекрівонька як матінка
Мене прийняли,
Щоб діверки та зовиці,
Мов братики і сестриці
До мене були.
Щоб ділечко поробила,
Чужій сім’ї угодила,
Всім мила була,
Не лаяна і не бита,
Нагодована і вкрита
Спатоньки лягла.
(Заглянуло у вікно).
А до нашої хати йдуть свати!
Мамо, тато, зустрічайте гостей! (вибігає)
(тричі стукають у двері,
входять 2 свата з хлібом, низько кланяються господарям і кладуть хліб на стіл
(Шевченко Т.Г. Назар Стодоля. –К., 1985. –С.47-50))
Свати: Дай, боже, вечір
добрий господарям цього дому!
Батько: Добрий вечір і вам
(кланяється гостям). Просимо сідати. А відкіля се бог вас несе? Може ви
охотники які? Може рибалки або, може, вольнії козаки?
Сват1 (тихо підкашлює): І
рибалки, і вольнії козаки. Шукаємо звіриного сліду. Ходили –ходили, нічого не
знайшли. Аж гульк – назустріч нам іде князь і говорить нам такі речі: "Ей ви,
охотники, ловці – молодці, покажітьдружбу. Трапилась мені куниця – красна дівиця; не їм, не п’ю і не сплю,
а все думаю, як би її дістати. Поможіть мені її піймати: тоді, чого душа ваша
забажає усе просите, усе дам”.
Сват2: Ну, нам того і треба.
Пішли. Бачимо сліди. Звір наш пішов у двір ваш. Тут застряла наша куниця, в
вашійхаті красна дівиця.Оце ж нашому
слову кінець, а ви дайте ділу вінець. Кажіть же ділом, чи оддасте, чи нехай ще
підросте.
Батько: Що за напасть така!
Галю! Чи чуєш! Галю, порадь же мені, що робити з оцими ловцями – молодцями.
(Галя виходить на середину
сцени, застидалася, перебирає пальцями фартух)
Батько: Бачите, що ви
натворили? Мене, старого, з дочкою пристидили!... Гай-гай! Так ось же що ми
зробимо: хліб святий приймаємо, доброго слова не цураємося, а щоб ви нас не
лякали, буцім,ми передержуємо куницю,
вас пов’яжемо (до Галі) Чи нема в тебе, може, рушників? Не придбала? Не вміла
прясти, не вміла шити – в’яжи ж, чим знаєш, - хоч мотузком.
(Галя виходить і заносить на
тарелі два вишиті рушники і кладе на хліб, який принесли свати. Підходить до
батька, низько кланяється і цілує руку. Бере таріль і підносить сватам –
спочатку одному, потімдругому. Свати з
рушниками в руках низько вклоняються батькові).
Сват1: Спасибі ж батькові, що
свою дитину рано будив і усякому добру учив. Спасибі й тобі, дівко, що рано
вставала, тонку пряжу пряла, придане дбала.
(Галя по черзі перев’язує
через плече сватів).
Сват2: Ну, а князя ти завтра
зв’яжеш. Він сам прилетить, як зачує, що так вдало все склалося.
Батько: Проходьте в світлицю.
Сядемо за стіл. Поїмо, вип’ємо та за все й домовимось...
(виходять).
1в.: Все на сватанні
закінчується добре тоді, коли і хлопець, і дівчина згодні на шлюб. А бувало й
таке, коли силоміць заставляли брати шлюб з нелюбим.
(На сцені стіл. За столом
сидить батько, поруч стоять два свати, Стецько, осторонь – Олексій. Уляна перед
матір’ю стоїть на колінах, гірко плаче (За п’єсою Г. Ф. Квітки – Основ’яненка
"Сватання на Гончарівці” //Повісті та оповідання. Драматичні твори. К., 1982.
–С.447-454.)):
Уляна: Ненечко моя рідненька!
У останній раз тебе прошу: не топи свого дитяти!... Дай мені на світі пожити!
Мати: Годі ж, Улясю, годі,
донечко! Сьогодні вже не буде. Давай там що є. От тільки не винесеш, то я тебе
зроду не била, а тут за патли потягну.
Уляна (проходить в іншу
кімнату і до Олексія): Тепер, Олексію, прощай на віки вічні.
Мати: Дурна! Дурна! Так і я
не хотіла за свого Прокопа, на стінку лізла: а далі –й нічогісінько.
(Уляна виносить на тарелі
рушники і подає їх сватам. Ті перев’язують ними один одного.)
Стецько: Давай же, Улясю,
хусточку молодому.
Уляна: Лай, бий, хоч до
смерті вбий, а не дам нелюбу хустки!
Стецько: Та чого ти їй у пику
дивишся? За патли та в потилицю!
(в цей час сват щось шепче
Уляні)
Уляна (весела): Зараз,
дядьку, зараз!
(Уляна виносить хустку і
гарбуз на підносі. Хустку дає Олексію, а гарбуз – Стецьку. А в цей час сват
заговорює батька й матір).
Мати (побачивши у Стецька
гарбуз): Що се? Що се?
Стецько (заслонивши Олексія і
Уляну собою): Гарбуз! Хіба повилазило? Ось бач; хоч покуштуй!
Мати: Та се нас обморочено!
Олексій: Ні, матусенько, се
не морока, се правда свята. Таке моє щастя: мені дісталась хустка, а ворогові
моєму – гарбуз.
Стецько: Поблагослови їх оцим
гарбузом по потилиці.
Мати (плаче): Не бачити нам
тепер ні волика, ні корови. Серце болить, як згадаю...
(Тим часом батько Уляни
садовить Олексія і Уляну за стіл. Сідають і свати.)
Батько: Мерщій давай, мати,
страву; пора по чарці.
Стецько: Бач як попарувались!
(бере шапку, гарбуз і виходить з хати )
Батьки: Благословляємо вас щастям і здоров’ям, віком довгим і розумом добрим
долею щасливою.
(Під пісню
"Приїхали сваточки по платочки” виходять)
І :Тісно пов’язане свято і із побутом козаків.
Згідно "Історії запорозьких
козаків” Дмитра Яворницького наше козацтво побудувало 44 церкви,
13 каплиць і 2 скити. Переважна більшість із них була присвячена
Покрові.
ІІ :Церква в ім’я Покрови збереглася на Хортиці
до наших днів. Збудована
вона була в 1659 році і відкрита
до свята . Цей день став храмовим наСічі.
ІІІ :Мабуть, саме з тих часів у запорожців з’явилася
традиція носити
натільніхрести з зображенням
Покрови, збирати в її день Велику Раду,
яка збиралася всього тричі на рік: на Новий рік, другий день Великодня і
Покрову.
1 в.: За давніми уявленнями
земля українська перебуває під опікою Пресвятої Богородиці. В ній убачають
заступництво від усілякихбід і
негараздів.
2 в.: На Запоріжжі була
церква святої Покрови і козаки вважали святу Покрову своєю покровителькою. В
козацькій думі співається:
А срібло – злото на три
частини паювали:...
...На святу Січову Покрову
давали –
Котру давнім козацькім
скарбом будували,
Щоб за їх, встаючи і лягаючи,
Милосердно Бога благали.
Існує переказ, що після
зруйнування Січі Запорізької в році 1775-му козаки, що пішли за Дунай, взяли з
собою і образ Пресвятої Покрови.
ІV :А тепер
запрошуємо вас на свято Покрови на Січ. Зараз тут має відбути-
ся козацька рада та вибори Отамана.
(За
сценічною площадкою чути звуки тулумбаса. З піснею "Гей там на горі Січ іде”
виходить чоловічий склад. Наперед з грамотою в руках виходить Писар)
Писар:Товариство! Козаки! Браття – запорожці обох
сторін Дніпра, Червоної Руси і берегів Чорного та Азовського морів, до вас моє
слово! Ми зібралися сьогодні з вами на велику козацьку раду, щоб за старим
нашим звичаєм обрати старшину, яка нагадувала б нам про козацькі звичаї.Треба вирішити: кого нам батьком іменувати та
воднораз і кошовим!
Пред.козац.стар.:Лицарі січовії, козаки і старшини! Треба нам
у затії днешній обрати достойного і лицарством, і кмітом, і серцем, і розважністю,
і несхитністю у захисті люду нашого. Хай посяде на чільному місці –
найдостойніший, примножуючи славу дідів наших.
Масовка:
Півторакожух! Товкача! Задерихвіста! Лупиноса! Святошу! Від куреняЧернігівського – Коржа!
Петру – Грицька, а Грицьку – Івана. І хто правий – діло темне.
Адже нам
треба вибрати – не тільки хороброго, щедрого, розумного велетня але й ще
такого, щоб знав толк в козацьких звичаях та обрядах. А що ви, козацька
старшина, скажете? Ваше право першим виступати.
(Наперед
виходять представники козацької старшини: Перший, Другий, Третій)
Перший:Славне січове товариство! Панове Отамання і всі козаки – товариші!
Дозвольте слово мовити. Вношу свою особисту і підчільних мені
козаків пропозицію на кошового отамана січового товариству обрати
Сірка.
Другий:Я
також, моє січове товариство, приєднуюся до того із моїми козака-
ми – чорноморцями, бо знаємо в його багатьох справах повсюдно: і в
доблесті, якоїбагато з нас
бракує, і в господарських справах, і в чес-
нотах, диву гідних.
Третій:Дозвольте і мені слово мовити! Чимало я чув про доблесті Сірка. Отже,
коли бути справедливим, то достойнішого, як Сірко – назвати не мож-
на. Дуже вдалий цей молодець. Отож, підтримую бажання всіх козаків
Писар:Чи згодиться товариство, щоб за отамана був Сірко!?
Масовка:Згода!Згода! Булаву йому! Згода!
Писар:Питаю і побратимства січового і посполитства тутешнього. Питаю