Метод
проектів: його суть і можливості використання
Сучасні
проблеми модернізації навчально-виховного процесу в освітньому закладі нового
типу реально можна розв'язати лише на основі впровадження в освітній процес інноваційних
технологій, що стосуються як педагогічної, так і управлінської діяльності.
Сьогодні на одне з перших місць у теорії та практиці освітньої діяльності виходить
метод проектування.
Проектування,
що склалося в технічних галузях знань середини XX ст., поширилося і в гуманітарній
сфері: виникло дизайнерське, економічне, екологічне, педагогічне, дослідницьке,
організаційне проектування. Організаційне проектування в освітній галузі дає
основу створення як широкомасштабних проектів, спрямованих на розв'язання сучасних
проблем освітньої галузі, так і проектів модернізації навчально-виховного
процесу конкретного освітнього закладу.
Історіявиникнення методу проектів:
Метод
проектів — це ідеї, практика, технології, що дозволяють перекинути місток між
досвідом і проблемами педагогів першої третини XX ст. та вимогами сьогодення. У
методі проектів як педагогічній технології відображено комплекс ідей, які
найчіткіше були розроблені американським педагогом і філософом Джоном Дьюї
(1859—1952 рр.). Джон Дьюї та його колеги були впевнені, що освіта має
базуватися не на тих знаннях, які дитині стануть у пригоді колись у
майбутньому, а на тому, що-дитині потрібно саме сьогодні, на проблемах його
реального життя.
Теоретичною
основою такого підходу є «метод проектів», розроблений у 20-х роках XX ст. американським
педагогом В. Кілпатриком на основі концепції прагматизму Джона Дьюї. Відповідно
до цієї концепції, учні безпосередньо залучаються до практичної діяльності, в
процесі якої опановують теоретичні знання, необхідні для виконання певних
завдань. Метою впровадження «методу проектів» В.Кілпатрик вважав «виховання
людини, що вміє працювати, постійно проявляючи свою ініціативу, ставить собі
масштабні практичні завдання й уміє їх використовувати».
Під
словосполученням «метод проектів» ми розуміємо й певний комплекс ідей, і досить
чітку технологію, й конкретну практику роботи.
Прогнозуваннячи проектування?
Паралельно
до проектування освітньої діяльності йде прогнозування. Прогнозування має ряд
істотних відмінностей. Це насамперед систематичне дослідження Ні перспективи
розвитку об'єкта. Якщо задатися метою провести паралель між прогнозуванням і
проектуванням, то слід звернути увагу на відмінність у меті, результаті та
критеріях оцінки. Основна мета прогнозування — опис характеристики майбутнього
об'єкта, а проектування — його побудова. Результатом прогнозування є
абстрактне уявлення майбутнього об'єкта, а в проектуванні — конкретна,
детальна його побудова. Прогноз оцінюється відповідно до дійсності, а проект —
відповідно до наміченої мети (мета — ідеальне уявлення кінцевого результату).
Проектування
потребує систематизації різноманітних знань: педагогічних, психологічних, філософських,
соціальних, історичних, екологічних, медичних, технічних, інформаційних.
Звернення до методу проектів викликане колосальною відповідальністю не лише за
технологічний бік освітнього процесу, а й за психологічний етап учасників
навчально-виховного процесу. Метод проектів дає можливість отримати необхідні
для життя знання не в дискретному, а в синтезованому вигляді, що дуже важливо
для адаптації молодої людини до оточення, яке постійно змінюється.
Методи
проектування досить різноманітні, та добір. їх залежить і від проблеми, і від
предмета проектування, і від особливостей суб'єктів, що беруть участь у проектуванні.
До методів, які можна вважати ефективними в цільовому проектуванні, належать
методи моделювання та кваліметрії.
Результатом
проектування буде проект, функціональна специфіка якого залежить від таких
умов: стану соціуму, особливостей суб'єктів, що працюють над підготовкою
проекту, функціональних зв'язків між елементами проекту, реальних результатів,
можливостей його використання.
Педагогічне проектування: в
чому його суть?
Педагогічне
проектування — не лише діяльність, а й процес послідовної зміни нових завдань,
видів діяльності, рівнів упорядкування інформації. Класичним визначенням етапів
проектування можна вважати твердження Дж.К.Джонса про те, що процес проектування
проходить у своєму розвитку такі етапи:
1.дивергенції (розширення меж
проектної ситуації з метою забезпечення достатньо широкого простору для пошуку
розв'язання проблеми);
2.трансформації (створення принципів
і концепцій);
3.конвергенції (вибір оптимального
варіанта з багатьох альтернативних).
Отже,
якщо виходити з класичних уявлень про сутність проектування, то під педагогічним
проектуванням ми розуміємо цілеспрямовану діяльність зі створення проекту як
інноваційної моделі навчально-виховної системи. Слід зазначити, що поняття
«проектування освітньої діяльності» трактується набагато ширше, ніж поняття
«модернізація навчально-виховного процесу».
Педагогічне
проектування є діяльністю, що здійснюється в умовах освітнього процесу і спрямовується
на забезпечення ефективного функціонування навчально-виховного процесу та
забезпечує його розвиток. Цілеспрямована діяльність зумовлена необхідністю
розв'язання актуальної проблеми, має творчий характер, а в освітній галузі —
ціннісні орієнтації. Результатом діяльності педагогічного проектування буде
модель об'єкта педагогічної діяльності, якій притаманні системні властивості,
яка базується на педагогічних новаціях, тому що в її основі лежить новий спосіб
розв'язання проблеми. Педагогічне проектування передбачає й можливі варіанти
використання. Суть проектування — у виконанні соціального замовлення, що
потребує ретельної конкретизації, тобто своєрідного прогнозу щодо того, чи
можна взагалі досягти мети, якими саме методами.
Педагогічні
проекти багатогранніші й мобільніші порівняно з технічними. Якщо в технічному
проекті можна перелічити й описати всі елементи, то для педагогічного проекту
це зробити дуже важко через різноманітність педагогічних явищ, індивідуальних
особливостей людей як суб'єктів його реалізації.
Загальні
ознаки проектування:
ØОрієнтація на майбутнє,
Øактивний вплив на соціальні процеси,
Øконкретне розв'язання перспективних проблем,
Øваріативність,
Øмобільність.
Проектування
можна уявити і як багатовимірний план.
Педагогічне
проектування — це процес створення проекту, який відображає розв’язання тієї чи
іншої проблеми. Він може бути хорошим і поганим, таким, який може бути реалізованим,
і таким, що не підлягає реалізації. І про який проект — індивідуальний,
груповий чи загальношкільний — не йшлося, в якому б ієрархічному співвідношенні
вони не були, сам процес проектування залишається, по суті, одним і тим же.
Для
організаційного проектування виділяють, як правило, сім етапів:
·констатування й оцінювання
результатів діяльності освітнього закладу;
·висунення гіпотези про
безпосередній зв'язок результатів з чинниками, що впливають на навчально-виховний
процес;
·побудова конкретної організаційної
системи навчально-виховного процесу закладу;
·побудова системи цільових проектів
(проектів цільового призначення);
·вибір методики оцінювання параметрів;
·порівняння результатів
функціонування підсистем (педагогічний моніторинг);
·побудова оптимального варіанту
конкретної моделі організації систем і підсистем шкільної діяльності.
Результативним
організаційний проект можна вважати тоді, коли реалізація проекту здатна розв'язати
актуальну проблему, коли проект може бути застосованим для масового використання,
бо йому властиві новизна, оптимальність, гнучкість, цілісність, відсутність
протиріч.
Чи
можливий симбіоз теорії та практики в освітній діяльності?
Так,
цього можна досягти при використанні методу проектів, адже кожен із нас знає,
що практичний досвід у багатьох випадках буває набагато ціннішим, ніж сухі
теоретичні знання.
Древні
римляни говорили: «Якщо справа говорить
сама за себе, до чого ж тут слова?»