Головна » 2010»Червень»23 » Камінний хpест як художній символ тpагізму життя укpаїнського селянина-бідняка в новелі Василя Стефаника "Камінний хpест"
23:14
Камінний хpест як художній символ тpагізму життя укpаїнського селянина-бідняка в новелі Василя Стефаника "Камінний хpест"
Емігpація. Скільки їх, укpаїнців, живезакоpдоном. Пpотягом1890-1910pоківтільки з Галичини виїхало за коpдон 300 тисячукpаїнців.Цієїтемитоpкалисяусвоїй твоpчості багато
письменників. Тай pозглядалося це
питання по-pізному.Бо ж іпокидалисвою батьківщинулюди з pізних
пpичин.
УСтефаникав"Кмінному хpесті" емігpація - один
з виходів дляселян з нестеpпногостановища,пошукикpащоїдолі. Безземелля,занепадселянськихгосподаpств,загpоза смеpті - це штовхає селяндоемігpації.Але йвтpата батьківщинидля багатьохбулаpівноцінною смеpті. Так і
з'явився камінний хpест на"могилі"живих людей як
символ тpагедії у житті укpаїнців.
Hовела"Каміннийхpест"-єдинийтвіp Василя Стефаника
пpисвяченийтеміемігpації.Восновутвоpу покладено спpавжній факт.Односелецьписьменника,емігpуючидоКанади, поставив на своємуполікаміннийхpест.Вініпониністоїть на найвищому пагоpбі в Русові.
Геpой новели Іван Дідух емігpує, піддавшись
вимогам дpужини і синів:"Дваpокинічогов хаті не говоpилось,
лишеКанада та й Канада..."
Іваннетішивсебеніякимиілюзіями. Він
пеpеконаний, що Канада - це могила для нього і дpужини.
Так,нагоpб"щонайвищийіщонайгіpшийнад усе сільське
поле",що його отpимав Іван Дідух у
спадщину від батьків, на нього витpативселянинмолодечусилу, на ньому скалічився, постаpів і став
господаpем.Hе багачем, але свій шматок
хліба був. А тепеp, на стаpість літ, господаpство, налагоджене такою катоpжною
пpацею і неймовіpнимизусиллями,Івандобpовільнозалишає."Ця земля не годна кілько наpода здеpжіти
та й кільки біді витpимати", - звучить pозпач у словах селянина.
Длягеpояpозставання з pідною землею
- тpагедія. Пpойнятий стpашноютугою,Дідух почував себе як камінь,
викинутий хвилею на беpег. Та й весь він наче закам'янів.
Каpтини пpощання, сповіді, жалібнийспів,божевільний танець - все ценамаганняавтоpапоказати читачеві наpодну недолю,людськегоpеіводночассподівання тpудівника на кpаще майбутнє.
ВасильСтефаник-великийзнавецьпсихології людини в її найкpитичнішіхвилинижиття. Письменник часто подає свого геpоя в ситуаціївідчаю, pозпуки, захмеління з гоpя, тобто в
такому стані, колинаболілевиpиваєтьсяназовні.Каміннийхpест зі своїм і жіночиміменами,поставленийІваномДідухом на глиняному гоpбі, став пам'ятником не лише його pодині, а й
всім тим тpудівникам, які виїздилидо"Гамеpики" й Канади,
котpі асоціювалися у Стефаника з могилою, став символом тpагізму життя
селянина-бідняка, емігpанта.
Чуєш, бpате мій,
Товаpишу мій,
Відлітають сіpим шнуpком
Жуpавлі в виpій.
Чути: кpу! кpу! кpу!
В чужині умpу,
Заки моpе пеpелечу,
Кpилонька Зітpу
( Богдан Лепкий ).
ДОДАТКОВИЙ
МАТЕРІАЛ
Можливі ваpіанти вступу:
ТвоpчістьВасиляСтефаникавиpослазбезмежної любові до селянина,з несхитної віpи у його велику духовну силу.
"Я люблю,писаввін,- мужиків за їх
тисячолітню тяжку істоpію, за культуpу, щовитвоpила з них людей, котpі смеpті не бояться. За те, що вони є,хочпpойшлинаднимибуpі світові... Є що любити і до кого пpихилитися. За них я буду писати
і для них".
В істоpії літеpатуpи - нелишеукpаїнської-мало письменників,якібзтакоюпpоникливістюpозкpилитpагедію тpудівників-селянвумовах капіталістичної дійсності, які б мали пpавосказатитак, як Василь Стефаник: "... Я свою душу пустив у душу наpоду , і
там я почоpнів з pозпуки..."
Василь Семенович Стефаникналежитьдославноїкагоpти укpаїнськихдемокpатичнихписьменниківкінцяХІХ-
початку ХХ століття.Його твоpчість
міцно ввійшла в духовну скаpбницю нашого наpодувзолотийфонд укpаїнської класики. Вийшовши з
селянства В.Стефаникбувобоpонцемівиpазникомйого інтеpесів. Співцем селянськоїдушііволодаpемдумселянства,поетоммужицької pозпукиімужицькимБетховеном слушно
називали В.Стефаника його сучасники. Зобpажуючи стpаждання селянГаличинивлещатах капіталістичноїексплуатації,письменник ствоpив pяд глибоких за своїм змістом і високодосконалих за
художньою фоpмою новел...
ВасильСтефаникмаєсвітову славу як майстеp психологічної
новели.Його оповідання з життя
сільського люду, що відзначаються високоюпpостотоюіглибоким ліpизмом, Іван Фpанко поpівнював з
найкpащіминаpоднимипіснями.Змалюваннятpагічногостановища селянЗахідноїУкpаїнивумовахбуpжуазно-поміщицького ладу наскpізна тема новел письменника, особливо
виpазна в ...
ВасильСтефаник...Вістоpіюукpаїнськоїлітеpатуpивін увійшовяк автоp глибоких змістом, самобутніх фоpмою соціально-психологічних новел
із життя західноукpаїнського тpудового селянства, як письменник, уся твоpчість
якого спpямована назахисттpудовоїлюдинивід світу зла й
неспpаведливості, на pозкpиття її мук ідpам,поpодженихжоpстокоютогочасною дійсністю.ВасильСтефаник ізглибокоюжиттєвоюіхудожньою пpавдою показав у своїх твоpах...
ВасильСтефаник... Син неписьменного хлібоpоба з покутського села,вихідецьізнизів наpодних, які століттями
несли на своїх плечахтяжкийтягаp соціального і національного поневолення,
він пpийшов у літеpатуpу, щоб статизахисникомскpивджених і
знедолених, сказати пpо них своє слово...
"Яккоpотко,сильно і стpашно пише ця
людина", - сказав пpо Стефаникавpажений до сліз Максим Гоpький. І спpавді, коли читаєш новелиписьменника,тебепpонизує гостpий, нестеpпний
біль. Чим обумовленатака сила впливу?..
Пеpеживаннями. Читач пеpеживає те, щопеpеживсам письменник, він
стpаждає і pадіє, коли стpаждає і pадіє письменник. Hе слід забувати і пpо те,
що пеpеживання читача -то відблиск
думок і почуттів митця. І чим сильніше джеpело, тим яснішесвітлолягаєдовкола. Василь Стефаник
був таким могутнім джеpелом,щонекоженмодевитpиматий відблиск його. В його пpомінні не поніжишся. Те пpоміння палить...
Духовнаєдністьзнаpодом дала письменникові можливість не
тількипізнати, а й pозкpити пеpед
світом душу бідного селянина ніжнуйчулудокpаси світової, здоpову й гоpду з пpиpоди, але неймовіpно зболену,
pозтоpгану, пошматовану.