Сучасні масштаби екологічних змін створюють реальну загрозу
для життя людей. Забруднення атмосферного повітря у багатьох містах України
досягло критичного рівня.
«Гадаємо, — писав В. Сухомлинський, — що
школа майбутнього повинна найповніше використовувати для гармонійного розвитку
людини все, що дає природа і що зможе зробити людина для того, щоб природа
служила їй. Уже через це ми повинні берегти і поповнювати природні багатства,
які маємо».
Екологічне виховання — систематична
педагогічна діяльність, спрямована на розвиток в учнів екологічної культури.
Завдання екологічного виховання —
сприяти накопиченню екологічних знань, виховувати любов до природи, прагнення
берегти, примножувати її, формувати вміння і навички діяльності в природі.
Екологічне виховання передбачає
розкриття сутності світу природи — середовища перебування людини, яка повиння
бути зацікавлена у збереженні цілісності, чистоти, гармонії в природі. Це
передбачає уміння осмислювати екологічні явища, робити висновки про стан
природи, розумно взаємодіяти з нею. Естетична краса природи сприяє формуванню
моральних почуттів обов'язку і відповідальності за її збереження, спонукає до
природоохоронної діяльності.
Екологічне виховання здійснюється на
всіх етапах навчання у школі, на кожному з яких ставиться певна мета, завдання,
добирається відповідна методика з огляду на вікові особливості школярів.
Перший етап (молодші школярі) —
формуються перші уявлення про навколишній світ, про живу і неживу природу, про
ставлення до природи, що виявляється в конкретній поведінці на емоційному
рівні.
Другий (5—7 класи) і третій (8—9 класи)
етапи передбачають накопичення знань про природні об'єкти, закономірності
розвитку та функціонування біологічних систем, аналіз і прогнозування
нескладних екологічних ситуацій, закріплення нормативних правил поведінки в
навколишньому середовищі. Поглиблюються і розширюються знання про явища і
закони природи, розкриваються причини екологічної кризи та обґрунтовуються
шляхи збереження природних комплексів.
Четвертий етап (10—12 класи) —
завершується узагальнення здобутих екологічних знань, здійснюється моделювання
простих кризових ситуацій. У навчальні програми запроваджуються інтегровані
курси різних природничо-екологічних дисциплін.
Любов до природи слід виховувати з
раннього дитинства. «Дітей, що не вміють ще ходити, — писав Г. Ващенко, — треба
частіше виносити на свіже повітря, щоб вони могли бачити рідне небо, дерева,
квіти, різних тварин. Все це залишається в дитячій душі, осяяне почуттям
радості, і покладе основи любові до рідної природи».
В екологічному вихованні особливого
значення набувають предмети природничо-географічного циклу. Біологія і
географія розкривають дітям світ рослин, тварин, середовище, що їх оточує.
Фізика і хімія дають комплекс політехнічних знань, наукові засади і принципи
сучасного виробництва. Історія, правознавство показують неприпустимість
варварського ставлення до природи. Предмети естетичного циклу розкривають
естетичну сутність природи, її неповторну красу, вплив на людину. Важливу роль
у формуванні екологічної свідомості відіграє залучення учнів до
природоохоронної діяльності: шкільні лісництва, садівництво, робота в
мисливських господарствах та ін.; робота санітарних загонів захисту довкілля,
які виявляють ступінь забруднення повітря, води, зон відпочинку; загонів для
боротьби з браконьєрами (діють при лісництвах і рибгоспах); групи швидкої
допомоги звірам і птахам у зимовий період; кутки природи в школах, будинках
школярів. З природоохоронною роботою пов'язана туристично-краєзнавча робота з
дітьми, спрямована на прищеплення їм навичок правильної поведінки в місцях
відпочинку, в лісах і на річках та ін.
Результат екологічного виховання —
сформована екологічна культура людини, що характеризується різнобічними
глибокими знаннями про навколишнє середовище(природне і
соціальне); наявністю світоглядних ціннісних орієнтацій щодо природи;
екологічним стилем мислення і відповідальним ставленням до природи та свого
здоров'я; набуттям умінь і досвіду вирішення екологічних проблем (насамперед на
місцевому та локальному рівнях); безпосередньою участю у природоохоронній
роботі; передбаченням можливих негативних віддалених наслідків
природо-перетворювальної діяльності людини.