Червоний колір Київської землі трансформувався з часом у малиновий прапор
запорізьких козаків ( ХУ – ХУІ ст. ).
1-й ведучий. Червоний прапор був завжди символом героїки українського
народу – так свідчать українські думи вже багато століть. Це підтверджується,
зокрема, думою про Самійла Кішку – козака, що втікав з турецького полону.
3-й читець. Він повертався в Січ на турецькій галері, яку вартові січові
козаки спочатку прийняли за ворожу і почали обстрілювати, але Кішка вчасно
Чогось здогадав,
Сам на чердак
виступав,
Червонії хрещатії
давнії корогви
Із кишені
винімав,
Розпустив, до
води похилив…
Сам низенько
уклонив.
І запорожці
радісно опізнали і прийняли свого побратима.
1-й ведучий. А в народній пісенній уяві з’явився символічний образ боротьби
Червоної Калини України. Найрішучіше цей крок було зроблено в легендарній пісні
часів Хмельниччини "Розлилися круті бережечки…”. Цій калиновій козацькій пісні,
особливо її останнім восьми рядкам, було призначено історією стати одним з
найкращих гімнів України ХХ ст.
1-й читець.
Гей, у лузі
червона калина ,
Гей, гей,
похилилася;
Чогось наша
славна Україна,
Гей, гей,
засмутилася.
А ми тую червону калину,
Гей, гей, та
піднімемо,
А ми ж свою
славну Україну,
Гей, гей, та
розвеселимо!
2-й ведучий. Проте, окрім малинового прапора, козацькі полки мали прапори
різних кольорів, в тому числі жовті, сині, зелені та ін. Жовті та сині барви
найчастіше зустрічаються в козацькому одязі часів визвольної війни українського
народу під проводом Богдана Хмельницького.
3-й ведучий. З ХУІІІ ст. полкові і сотенні козацькі прапори Війська
Запорізького все частіше виготовляють з блакитного полотнища, на які жовтою
фарбою наносять хрести, зорі, зброю, постаті святих. Подібні барви поширюються
і на знамена козацьких полків Слобідської України. Зокрема корогва
Балаклійської сотні Ізюмського полку була такою: на жовтій землі – червоний
хрест, над ним - корона і блакитні лаври.
2-й читець.
Ой пущу я
кониченька в саду,
А сам піду к отцю
на пораду.
Отець мій по
садочку ходить,
За поводи
кониченька водить.
"Ой на, сину,
коника, не гайся,
Щоб ти ‘ д того
війська не зостався!”
Військо йде,
короговки мають,
Попереду
музиченьки грають.
3-й ведучий. Ще напередодні Великої Вітчизняної війни в Ермітажі
зберігалося чимало козацьких знамен, на яких можна було побачити поєднання цих
двох кольорів.
2-й ведучий. Слушно згадати відомого письменника Олексу Стороженка, який
свого часу навчався у Харкові. В його єдиній поетичній декларації про Україну,
яку автор бачить, як Матір ( уподібнення України з матір'ю має глибокі корені,
зокрема в поезії бароко, що творилась у часи Козацької держави, де Україна
бачилася ще й Козацькою Матір'ю ) незвичайні символічні рядки:
3-й читець.
Була гарна наша
Мати,
Значна, сановита,
Синім небом
заквітчалась,
В степу сукню
мала.
Лісами вбиралась
І стьожкою блакитною
В коси Дніпр
вплітала.
2-й ведучий. Тут виразно декларуються національні барви: «Синім небом
заквітчалась» і «Стьожкою блакитною в коси Дніпр вплітала», а що «в степу сукню
мала» – ясно, що жовту.
3-й ведучий. В силу обставин, політичної розчленованості та відсутності
своєї державності в Україні за часів феодалізму єдиної уніфікованої символіки
практично не існувало.
Потреба у відображенні національної символіки виникла в ході розвитку
національно-визвольного руху в західноукраїнських землях в середині ХІХ ст.
Тоді створена інтелігенцією у Львові Головна Руська Рада прийняла як
національну емблему колишній герб Галицького князівства – зображення жовтого (
золотого ) лева на блакитному полі. Поширення цих кольорів можна спостерігати
на прикладі про оздоблення зали, в якій товариство "Руських жінок” Станіслава
влаштувало вечір пам’яті Тараса Шевченка в березні 1895 року. Газета "Діло”
розповідала: "На естраді посеред екзотичних квітів і зелені украшений
синьо-жовтими фестонами пишавя величавий бюст Шевченка".
1-й ведучий. Аналогічну картину спостерігаємо й у Східній Україні.
Незважаючи на заборону російського уряду відзначати 100-літню річницю від дня
народження Великого Кобзаря, київське студенство вийшло у березні 1914 року на
маніфестацію під жовто-блакитними прапорами.
З початком першої світової війни ( 1914 р. ) в австро-угорській армії було
створено військові частини з українців – Українські січові стрільці. Вони мали
прапор, на якому був зображений архангел Михаїл, що тримає в одній руці меч, в
другій – щит, де зображений золотий лев на блакитному фоні.
2-й ведучий. Після лютневої революції 1917 р. по країні прокотилася хвиля
масових мітингів і демонстрацій. У Києві такий мітинг відбувся 29 ( 16 старого
стилю ) березня. На ньому робітники, солдати, інтелігенція йшли під червоними
та жовто-блакитними прапорами. Під цими ж прапорами відбувалися масові
маніфестації в Харкові, Севастополі та баг атьох інших містах Російської
імперії, в тому числі й двадцятитисячна демонстрація у Петрограді.
1-й читець. Газета «Речь» писала про ці події: « Над натовпом перед
Казанським собором майоріли величезні прапори жовто-синього забарвлення
колишньої Запорізької Січі й Гетьманщини». Інша газета, «Русская воля»,
доповнювала: « У всіх жовто-блакитні стяжки. Написи на жовто-блакитному полі –
«Хай живе вільна Україна!». В київській газеті «Последние новости» був
надрукований вірш Ядова «16 марта», у ньому є такі рядки:
2-й читець.
А под этим
лучезарным
сводом
В вихре труб
ликующего
звона,
Над свободным
радостным
народом
Гордо рдеют
красные
знамена.
Не сдержать
ликующей
стихии,
Не объять очами
всей
картины...
Вот сияют желто-
голубые
Гордо флаги
"Вільной
України".
3-й ведучий. Жовтий та синій кольори як державні барви були прийняті
офіційно Законом Української Центральної Ради у Києві.
3-й читець. Незабутній Павло Тичина так описав проголошення УНР:
Ой що в Софійському
заграли дзвони, затремтіли,
На білі голуби –
ангели в небі полетіли,
Ой там зібралися
під прапори, під сонячні ще й сині.
Віднині – не буде
більш пана у вільній Україні.
1-й ведучий. Такі самі кольори мав і прапор ЗУНР, ухвалений Законом про
самостійність українських земель Австро-Угорської монархії (листопад 1918
року).
Прапор Організації українських націоналістів ( ОУН ), створеної у Відні
1929 року, і пізніше УПА - Української повстанської армії, як політичних
угруповань, мав червоно-чорний колір. Стосовно цього було ухвалено спеціальну
постанову на 2-му Великому зборі ОУН у квітні 1941 року.
2-й ведучий. Як національний прапор українського народу жовто-синє знамено
було визнано окупаційною владою панської Польщі в Галичині ( 20-30 рр. ). Було
багато випадків, коли хлібом-сіллю та синьо-жовтим прапором цілими селами у
вересні 1939 року селяни Галичини зустрічали радянські війська, що, однак,
закінчилося трагічно для організаторів цих зустрічей – невдовзі вони були
репресовані та знищені сталінським режимом.
3-й ведучий. Сьогодні Державний прапор постійно майорить на будинках
Президії Верховної Ради України, резиденції Президента України, його
представників в областях і районах, Кабінету міністрів України, у святкові дні
– на будинках міністерств та відомств, інших державних та громадських
організацій.
Синьо-жовтий Державний прапор України піднімається при відкритті
міжнародних конференцій, під час офіційних церемоній, при врученні міжнародних
спортивних призів. Наш прапор тріпотить на вершинах Гімалаїв, Ельбрусу і
Кіліманджаро.
1-й читець.
Негода. Наче
хвилі у Дніпрі,
Нуртують чорні
хмари угорі.
Бувало також:
мряка та імла
Неждано чистий
обрій облягла.
Раптом бачиш
трепетну блакить –
То український
прапор майорить.
Зима настала.
Глибоченний сніг
На сквери, площі і
бульвари ліг.
2-й читець.
Та подивися,
друже, у вікно,
Де має жовто-синє
знамено.
Ласкавий літній
легіт проліта...
Он там цвіте
пшениця золота.
Це український
прапор - дивоцвіт.
Відбився в ньому
неповторний світ.
І чорноморська
гожа синява,
І далина мрійлива
степова.
Карпати в нім,
Донбас, Галичина –
Вся прехороша рідна сторона.
В нім біль
народу, гордість, жаль і гнів,
Чекання світлих,
радісних часів.
Ю.Загорський.
"Негода. Наче хвилі у Дніпрі…”.
1-й ведучий. Дорогі друзі! Любіть свій народ, свою землю, яка є найкращою в
світі.
2-й ведучий. Любіть свою Україну, пишайтесь її символами.
3-й ведучий. А сьогоднішнє свято нехай послужить зціленню і відродженню
наших душ.