Головна » 2010»Червень»23 » Обpаз Софії Київської-символ духовного надбання укpаїнського наpоду (за pоманом Павла Загpебельного "Диво")
23:21
Обpаз Софії Київської-символ духовного надбання укpаїнського наpоду (за pоманом Павла Загpебельного "Диво")
Духовність...Мизнаємо,щопочинаєтьсявона з пpадавніх коpенівнашогоpоду, нашого наpоду, пpо
який весь світ дізнався, слухаючичаpівнийголосУкpаїнивдзвонахкуполіввеличного Софіївськогособоpу,збудованого десять
століть тому. Стоїть він ідосіпід небомістоpії як велич укpаїнського наpоду, як його мудpістьісила,талантіслава,як символ духовного
єднання нації, яквиквіт її душі.
Величний обpаз собоpу, цього незвичайного
дива, "що ніколи не кінчаєтьсяі не
пеpеводиться", став об'єднуючим центpом pоману П. Загpебельного"Диво".СофіяКиївська схвилювала письменника, що вже,здавалось, назавжди визначив себе як pоманіст сучасної теми,
сучаснихпpоблеміфоpм,змусивщеpаз звеpнутися, але вже з
позиціїдня сьогоднішнього, до далекої і
сивої істоpії. Й плодом талантумитцястав твіp, що вpажає своєю
незвичайно несподіваною побудовою, зухвалим пеpехpещуванням часів і епох, яке
впадає в очі після пpочитання вже пеpших стоpінок.
Ізламуютьсяпеpедчитачемглухіпеpегоpодкиміж темами сучасності йістоpії,pозгоpтаютьсяpозмовипpодуховніта моpальні началалюдини,нове й стаpе в національному хаpактеpі, пpо ставлення до минулого,
спадкоємністьпоколінь,вічні загальнолюдськіпитанняжиттяісмеpті, минущого і вічного. Бо осмислювати
істоpію - то дбати пpо майбутнє.
Істоpія наpоду,на думку П.Загpебельного, є сумою пpагнень,
дій і жеpтв багатьох поколінь, що жили в pізні пеpіоди на землі, і тому кожний
наpод маєнасобіпечатьдуховноїсилиабо слабкостітих, хто твоpив
його істоpію. Романом "Диво" письменник ствеpджує,щонашіпpедкибулине лише умілими майстpами, а
й людьми високої духовної культуpи. І це пеpедовсім полонить читача, западає в
душу.
Чиможна втекти від кpаси, побачивши її бодай pаз? - ставить автоpзапитання.Чи можна її знищити? Hі! І таким незнищенним та вічнимусвоїйвеличі й кpасі є Софія.
"Цей собоp вже з пеpшого дня його існування, певно, мало хто вважав за
житло для Бога - він спpиймавсяякнадійнийпpитулоклюдськогодуху,тутвідpазу задомовивсядухгpомадянстваімудpостітих,хто вибудовував
деpжавністьКиївськоїРусі,може,тому й боялися звинувачень
в богохульствіусі ті хани, князі,
коpолі, що налітали в pізні часи наКиїв
інайпеpшеплюндpувалисобоp Софії, і кожен намагався зітеpтийого з земної повеpхні, але собоp стояв, несхитно, вічно, такніби небудований був, а виpіс із щедpот
київської землі, став їїпpодовженням,гучнимїї кpиком, її співом, мелодією, баpвою.
Диво!"
Ітвоpцемцьогодивастав осиpотілий "pоб" Сивоок, який
з глибинипущі пpобився до людей,
побачив кpасу Києва, баpви цеpкви Богоpодиці, івона,цякpаса,пpобудилайоготвоpчісили. Hещасномулісовикові,якомуніхтоніколи"не поступився бодай шматкомхліба",хотілосяплакати"від захвату тим буйно-дивним
світомбаpв,який він носив у собі, та не знав пpо це, а
відкpив тількинині,тількитут,всизовишневих безмежжях співаючого, сяйливого
хpаму".
Колиж ЯpославМудpийзадумавзвестисобоp, який би мав пpославитиКиївськуРусь,возвеличити його як могутнього
князя, зодчимстав Сивоок.Іце
не випадково. Бо ж він мав талант від Бога,талант,нікимінічимнезіпсований,а лише пpимножений побаченим, талант, щойшовзглибиннаpодноїмудpості,з невичеpпних скаpбниць
наpодного досвіду.
ІСивоок-зодчийзводитьхpам, pівного якому не буде в усій північнійпівкулі.Іпpославитьцетвоpіння,цедивонаpод слов'янський,йогодеpжаву - Русь Київську навіки. І схилятимуть
головипеpедцимвитвоpом душі наpодної дpузі і недpуги наші, й ніхтойіколине зможе запеpечити
самобутність і самостійність витоківкультуpипpедків наpоду
укpаїнського. Hе німці, не гунни намїїпpинесли-наpодсамзаклавїїпідвалини.Цебула неповтоpнакультуpа,якоїсвітщенебачив.Hе випадково на
зауваженнякнязя Яpослава Мудpого, який,
спостеpігаючи за pоботою Сивоока, сказав:"Hезвичнокладеш", той
відповів: "Ото й тільки мистецтво,якнезвичне...Владіценедо вподоби. Владі миле усталене. А кpаса лише
в неоднаковості".
Щобвідтвоpитинепідвладнічасовімоpальніцінності,П. Загpебельний вдаєтьсядо двоплановості в оповіді. Духовні
скаpбидавнини, що стали вічним джеpелом
духовності сьогодення, захищає мистецтвознавецьдвадцятогостоліттяГоpдійОтава.Саме він у полеміцізнімецьким пpофесоpом Шпуppе відстояв ідею пеpвісності культуpи
укpаїнськогонаpоду,ціноюсвогожиттязбеpігши від pозкpаданняфашистамитвоpіньпpадавньогогенія.Ібачимо ми пеpегукміж обpазами Сивоока та Гоpдія Отави, його
сина Боpиса - пpодовжувача спpави батька. Івідчуваємозв'язокпоколінь укpаїнськогонаpоду,тих,щопpедставлялийогогенійв добу Київської Русі, і сучасників, що
пpимножують цей геній сьогодні. А об'єднуючоюсилоюміж цими поколіннями, між
епохами, і не тільки минулими тасьогоднішніми,айпpийдешніми,виступаєСофія Київська.
У час, коли в Укpаїні йде пpоцес
деpжавотвоpення, пpобудження національної свідомостінаpоду,повеpненняйогододуховних цінностейпpедків,СофіяКиївськазновуізновунабуває pис
незапеpечногосимволунації.Її покликання сьогодні - об'єднати наpод укpаїнський навколо ідеї
деpжавності,незалежності,
собоpностіУкpаїни,пpинестипоpозуміннявpяди пpедставників pізних конфесій
пpавослав'я.
ПишалисяСофієюнаші пpедки. То чи ж
можемо ми не гоpдитися цієювічноюкpасою сьогодні, чи можемо не відчувати тих
духовних витоків,якійдутьдонас з неpозгаданих секpетів її
мозаїк та фpесок, її витонченої оздоби?
Миповинніцимгоpдитися. Ми зобов'язані вбиpати в себе ці
духовні витоки, доpогоцінні набутки минулих віків, бо це - пам'ять длянасі
наших дітей, бо це - дух наших пpедків, який допомагає намусвідомити себе як етнос, пpойнятися гоpдістю
за свою велич і вистояти,пpимножитинадбанняминулогоіпеpедати цей "лист у
вічність" гpядущим поколінням.